“Uit mijn ervaring als wegbeheerder weet ik dat het niet altijd kan.”

“Als fietsersbond moeten we wel onze zegeningen tellen”

Interview Aad Pronk afdeling Den Haag

Wat doe je in het dagelijks leven? Ik ben 13 jaar gepensioneerd. Ik was bij Rijkswaterstaat wegbeheerder van autosnelwegen. Dat is een breed takenpakket. Ik moest zorgen dat de weg in stand bleef. Daarnaast zijn er andere instanties die heel veel van de rijksweg willen:  kabels en leidingen doortrekken, viaduct erover heen bouwen, benzinestation openen, nieuw aansluiting met woonwijk. Vroeger had ik het beheer over de rijksweg langs de Oude Rijn met heel veel fietsverkeer.

Wat doe je bij de fietsersbond? Ik gebruik mijn kennis van verkeer en infrastructuur bij het verbeteren van fietssituaties.

Waarom ben je actief binnen de Fietsersbond? Ik had een heel dynamische leven, toen ik mocht stoppen met werken, dacht ik: dan moet ik iets leuks doen. Ik zit ook in het wijkoverleg Scheveningen.

Hoe kwam je binnen? Via een collega op het werk kwam ik binnen. Ik ben er langzaam in gegleden. Het is niet een groot clubje. De gepensioneerden hebben de meeste tijd. We verdelen de taken. Zo overleg ik ook met de gemeenteambtenaar over de verkeerslichten. Hij belt me zelfs eens in het half jaar op om weer te overleggen.

Aad-Pronk-brompton
Aad Pronk. Den Haag op de brug tussen de Koningskade en de Prinsessegracht nabij het Malieveld

Je hebt eerder ook aangegeven dat het overleg met de gemeente Den Haag heel goed is. Dat vind ik wel bijzonder. Den Haag is in mijn beeld niet een linkse bakfietsstad. Of is mijn beeld verkeerd?

Je beeld is niet helemaal goed. Den Haag is niet zo’n dynamische stad maar, men is goed bezig met plannen maken zoals de zogenaamde Sterfietsroutes. Het overleg is goed, maar de uitvoering kan weleens op zich laten wachten. De aanpak van van de Fossen (Fietsonvriendelijke situaties) doet de gemeente goed. Daar hebben ze een potje voor. We overleggen 2 keer per jaar een middag met 5 mensen van de gemeente over ongeveer 20 situaties. Daar trekken ze veel tijd voor uit.

Hoe houd je het leuk?
Het gaat niet altijd snel. Ik loop weleens tegen dingen aan. We worden steeds meer betrokken, maar we moeten wel alert zijn. Soms worden we onaangenaam verrast door een plan. Als er fietsonvriendelijke situaties in zitten, moeten we het halsoverkop bij de ontwerper bespreken terwijl de tekeningen al bijna klaar zijn. We proberen daarom zelf pro-actief te zijn. We moeten er bij zijn voordat het door de gemeenteraad is vastgesteld. We proberen met het ingenieursbureau van de gemeente af te spreken welke wensen wij als Fietsersbond hebben.

Als wegbeheerder kun je niet achteroverleunen. Je kan niet zeggen: “Het is gemaakt als het moet en ze passen zich aan.”  Dat gevoel probeer ik over te brengen bij de gemeente.

Soms worden je wensen niet gehonoreerd.
Uit mijn ervaring als wegbeheerder weet ik dat het niet altijd kan. Als fietsersbond moeten we wel onze zegeningen tellen. We hebben ons geluid laten horen. Als na realisatie van het plan toch aanpassingen nodig blijken voor het fietsverkeer moeten we wederom bij de gemeente aankloppen voor verbetering. Als wegbeheerder kun je niet achteroverleunen. Je kan niet zeggen: “Het is gemaakt als het moet en ze passen zich aan.” Dat gevoel probeer ik over te brengen bij de gemeente.

Wat is een mooi succes van je afdeling?
De Nieuwe Parklaan. De ruimte tussen de tramsporen werd verbreed. Er is een veilig tweerichtingsfietspad aan een zijde van de weg gekomen.

Er zijn mensen die denken dat de zelfrijdende auto er komt. Wat denk je daar van?
Ze zijn daar al heel lang mee bezig. Maar het duurt nog heel lang. Het is afhankelijk van heel veel invloeden en de beperktheid van de computer. Wij als verkeersdeelnemers moeten beslissen in een oogwenk. Dat lukt ons zelfs ook niet altijd. Daarom zijn er nog steeds verkeersslachtoffers. Het aantal verkeersdoden is wel enorm minder geworden dan in de jaren ’70, maar het zijn er nog steeds gemiddeld bijna twee per dag.

Probeer op goede voet te blijven met de gemeente in de positieve zin.

Hoe organiseer je de ontmoetingen binnen de afdeling?
We hebben een keer maand regulier overleg over verkeer. Dan lopen we alle projecten na. Daar trekken we een hele ochtend voor uit.

Zou je meer leden willen betrekken? In een grote stad spelen er veel dingen en dan vraagt de gemeente om deel te nemen in een klankbordgroep. Dan zijn er maar een paar mensen die kunnen.

Tips andere afdelingen/vrijwilligers.
Houd contact met elke afdeling van gemeente. Beginnen met wat er goed is. Positief ingaan. Probeer wel vast te leggen dat je je mening hebt gegeven. Niets is permanent. Probeer op goede voet te blijven met de gemeente in de positieve zin.

Heb je een tip voor het landelijk bureau?

  • Meer contact met de afdeling. Meer druk op gemeente voor administratieve ondersteuning vanuit Utrecht.
  • Meer ruggespraak.
  • Makkelijker de CROW richtlijnen kunnen raadplegen.

Categorieën