Begeleiden en behouden

Succesvol werven is meer dan alleen maar actieve mensen binnenhalen.
Voorkom dat mensen afhaken, bijvoorbeeld omdat een nieuwe vrijwilliger te veel werk ineens op zich neemt of te geïsoleerd gaat werken. Maar hoe doe je dat?
Vooral tijdig en regelmatig contact is belangrijk. Belangrijk is om iemand niet alleen te laten werken maar te koppelen aan één of meer andere vrijwilligers die hem/haar kunnen begeleiden.

De begeleider vraagt bij de nieuwe vrijwilliger naar zijn/haar ervaringen, luistert naar zijn/haar wensen en probeert de gang van zaken bij te sturen als dat nodig is. Kortom, de begeleider houdt een duidelijk oogje in het zeil gedurende de inwerkperiode van de nieuwe vrijwilliger. Voor de afdeling is dit minstens zo belangrijk omdat zij hierdoor gevoed wordt met nieuwe ideeën waarmee ook een frisse blik behouden blijft. Houd rekening met een doorgaans lange inwerktijd (zeker zes maanden). Belangrijk is dat na verloop van tijd de juiste vrijwilliger op de juiste plek komt te zitten. Het is niet gek om dit ook te checken bij de nieuwe vrijwilliger en bij andere betrokkenen. De begeleider houdt de vinger aan de pols en blijft regelmatig de tevredenheid toetsen.

Een vrijwilliger kan ook op een ongelegen moment komen (bijv. door het moment, door wat hij/zij wil doen, door zijn/haar manier van werken, werk staat niet in jaarplan, etc). Wat kun je dan het beste doen als afdeling? Hoe zorg je voor een efficiënte afhandeling en een bevredigende afhandeling voor beide partijen?

Meer inspiratie kun je vinden in de onderstaande handleiding.

vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document ⋅ 121 KB

Handleiding naar een succesvolle afdeling

Download