Excursie Eindhoven

Op zaterdag 21 september organiseert de afdeling Eindhoven een excursie voor de vrijwilligers van de Fietsersbond.

Programma

Tijdens de ochtendsessie van de zal de gemeente Eindhoven haar visie op het fietsbeleid voor de komende jaren presenteren. De afdeling zal daarna dieper ingaan op enkele mooie resultaten, maar natuurlijk ook op de worstelingen en teleurstellingen die we geregeld ervaren. Van het landelijk bureau zal er een presentatie zijn over de ‘Fietsvisie 2040’ en de gewenste drie hoofdnetwerken. ‘s Middags zullen we op de fiets de Eindhovense praktijk ervaren en staan we stil bij een aantal markante punten, vanzelfsprekend zowel positieve als negatieve.

Programma:

10.00 inloop met koffie, thee en wc. Locatie: zaal van restaurant Usine, Lichttoren 6, vlakbij het station
10:30-12:30 presentaties Bas Braakman (gemeente), Fietsersbond Eindhoven en Piet van der Linden (landelijk bureau)
12:30-13:30 lunch
13:30-15:30 fietstocht
15.30-16.30 drankje en hapje in Cyklist, 3,5 minuut fietsen van station.

  • OV-Fiets huren kan je bij het station.

Mocht je met de auto komen, zie https://www.parkerenindestad.nl/eindhoven/parkeergarages

 

Over Eindhoven

Eindhoven is van oudsher een echte autostad, maar in de laatste tien, vijftien jaar is er veel veranderd. Samen met de gemeente is de fietsersbond erin geslaagd de fiets een veel prominentere plaats in het verkeersbeleid te geven. Tegenwoordig wordt de fietsersbond door vrijwel alle betrokkenen gewaardeerd als gesprekspartner en wordt onze inbreng bij ontwerp en evaluatie zeer ter harte genomen. Dat heeft tot een aantal mooie resultaten geleid. Voorbeelden zijn de Hovenring, een verhoogde fietsrotonde waarvoor buitenlandse fietsorganisatie speciaal naar Eindhoven komen, de brede, groene Oirschotsedijk en de Slowlane, een ring van grotendeels vrijliggende fietspaden die een aantal drukbezochte bedrijventerreinen met elkaar en met de stad verbindt. Daarnaast werken we aan een netwerk van snelfietsroutes en ijveren we voor 30 km/uur als uitgangspunt voor de gehele stad.

Mede door de economische groei van de regio wordt het steeds drukker in Eindhoven, en dat is aan het verkeer duidelijk te merken. Helaas is Eindhoven er ondanks goede voornemens nog niet in geslaagd de hoeveelheid doorgaand verkeer in het centrum wezenlijk terug te dringen, en ook bij de herinrichting van verschillende gebiedsontsluitingswegen is het niet altijd gelukt deze geheel volgens onze wensen in te richten.