Acties tegen scooteroverlast gaan door

Door Wim Bot; Uit Ketting Nieuwsbrief

Een rapport van TNO over de emissies van brom- en snorfietsen gaf de lobby van de Fietsersbond tegen de scooteroverlast een nieuwe impuls. Wim Bot maakt de stand van zaken op.

De Fietsersbond voert inmiddels al een aantal jaren actie tegen de overlast van met name snorscooters op de Nederlandse fietspaden.  Vooral in Amsterdam is er sprake van een groot probleem en klagen fietsers steen en been. Acties vanuit de gemeente (voorlichting, handhaving, scooters op rijbaan op specifieke wegen) hebben echter tot op heden onvoldoende resultaat. Wethouder Wiebes zou graag een proef zien met snorfietsers met een helm op de rijbaan. Minister Schultz wil echter geen proef met een lokale helmplicht toestaan.

TNO-rapport alarmerend

Deze zomer verscheen een rapport van TNO over de emissies van brom- en snorfietsen. Daaruit bleek dat de geteste twee- en viertakt brom- en snorfietsen:

  • niet voldoen aan alle bestaande emissienormen;
  • veel fijnstof en ultrafijnstof uitstoten;
  • afgeknepen snorfietsen en opgevoerde brommers heel veel benzine gebruiken;

Maatregelen staatssecretaris

Op grond van het rapport schreef staatssecretaris Mansveld een brief aan de Tweede Kamer, waarin ze een aantal maatregelen aankondigde:

  • intensiveren van de RDW-controle van brom- en snorfietsfabrikanten.
  • steeksproefsgewijs voertuigen die al aan het verkeer toegelaten zijn testen.
  • Europees verbieden van snelheidsbegrenzers die milieuvervuilend en eenvoudig onklaar te maken zijn (in 2017 haalbaar)
  • fabrikanten waarvan de serieproductie niet voldoet aan de typegoedkeuringseisen verplichten met een oplossing voor de geconstateerde problemen te komen. Deze moet bij voorkeur ook geschikt zijn om te worden uitgevoerd op de voertuigen die al zijn verkocht.
  • Typegoedkeuringen mogelijk in te trekken, wanneer voertuigen niet aan de eisen voldoen.

Oproep maatschappelijke organisaties
De Fietsersbond schrok van het alarmerende rapport. Dat het zo niet langer kan vinden ook Natuur en Milieu, Milieudefensie en het Longfonds.  De organisaties schreven een gezamenlijk persbericht, waarin ze pleitten voor verdergaande maatregelen, zoals een verkoopverbod van vervuilende brom- en snorfietsen. In de zomervakantie kreeg deze oproep veel publiciteit.

Bespreking Tweede Kamer
Op 9 oktober sprak de Tweede Kamer voor het eerst over het TNO-rapport.  De bespreking in de Kamercommissie Infrastructuur & Milieu vond plaats in het kader van de voorbereiding van de Europese milieuraad. Zowel PvdA, SP, D66, GroenLinks als Partij voor de Dieren drongen aan op snelle actie. PvdA, D66 en Partij voor deDieren drongen er expliciet op aan te komen tot een Europese emissienorm voor ultrafijnstof in het algemeen en voor brom- en snorfietsen in het bijzonder. D66 ging in op controle en handhaving en plaatste – op grond van door de Fietsersbond verstrekte gegevens – vraagtekens bij omvang en diepgang daarvan.

Staatssecretaris Mansveld beloofde dat Nederland zijn best zal doen andere landen te bewegen om de uitstoot van brom- en en snorfietsen te verbeteren. Nieuwe normen boven op de bestaande en geplande (wel fijnstof; geen ultrafijnstof) vond zij niet nodig. Ze zegde de Kamer toe te rapporteren over voortgang van regelgeving, controle en handhaving. Een verkoopverbod is volgens de staatssecretaris alleen mogelijk bij grote gezondheidsschade.

Hoe verder
Nieuwe kansen om de problematiek van brom- en snorfietsen aan de orde te stellen zijn er bij overleggen over verkeersveiligheid en leefomgeving in respectievelijk december en februari. De Fietsersbond zal daar opnieuw aandringen op strengere maatregelen en de voortgang van toegezegde stappen scherp in de gaten houden.

Interessant laatste nieuws uit Amsterdam is verder dat PvdA en GroenLinks ervoor hebben gepleit veel meer geld uit te trekken voor de handhaving op snelheidsovertredingen.

Categorieën