De omrijdfactor: hoe Veenendaal Houten benaderde!

In 2018 was het verschil tussen Houten (4,52) en Veenendaal (4,30) nog groot. In 2020 is het minimaal. Houten scoorde gemiddeld 4,43 en Veenendaal 4,35. Omdat Houten de vorige keer de titel won, doet Houten 10 jaar niet mee.

Veenendaal steeg dankzij de verbetering van de omrijdfactor. Wat is die omrijdfactor?

De omrijdfactor

De omrijdfactor is de gemiddelde fysieke afstand naar het centrale punt van een woonkern. Dit wordt berekend in de Routeplanner. Daar wordt vanuit het centrale een cirkel getrokken met een straal van 1 km. Voor elk punt dat die cirkel een weg raakt, waar mag worden gefietst, rekent de routeplanner de kortste route naar het centrale punt. Deze berekeningen worden gemiddeld.

Veenendaal heeft weliswaar mooie rechte wegen naar het centrale punt, maar er is ook water. Hier zijn voldoende fietsverbindingen over, waardoor de omrijdfactor van Veenendaal gunstig uitvalt.

Omrijdfactor VD 2020

Categorieën

daanvanderburgh

Daan van der Burgh

Projectmedewerker

Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag