Uit recent promotieonderzoek van Teun Uitdewilligen van SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt dat het ongevalsrisico voor fietsers toeneemt bij grotere fietsdrukte in de vier grote Nederlandse steden: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag.
Daarnaast is een bevinding dat vrijliggende fietspaden langs 50 km/uur-wegen veiliger zijn dan het verlagen van de snelheid naar 30 km/uur zonder fietsinfrastructuur. De fysieke scheiding tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer vermindert het aantal conflicten en daarmee het risico op ernstige ongevallen.
Uitdewilligen analyseerde gedetailleerde data over fiets- en gemotoriseerd verkeer en ontdekte dat de blootstelling aan ander verkeer, vooral aan andere fietsers, het ongevalsrisico significant verhoogt. Ook een hogere dichtheid van kruispunten en gebieden met veel winkels en horeca dragen bij aan een verhoogd risico.
Waar eerder aangenomen werd dat meer fietsers juist meer veiligheid oplevert (‘safety in numbers-effect’), toont Uijtdewilligen aan dat Nederland een omslagpunt heeft bereikt op sommige plekken met veel fietsdruk.
Beleving van veiligheid onder druk
Wat betreft de beleving van verkeersveiligheid gaf een enquête onder 1.329 fietsers aan dat drukte een negatieve invloed heeft op zowel de routevoorkeur als de ervaren veiligheid, met name bij oudere fietsers en vrouwen. Opvallend is dat bijna driekwart van de respondenten een route kiest die zij als het veiligst beschouwen.
Om de veiligheid van fietsers te waarborgen, adviseert Uijtdewilligen beleidsmakers om te blijven investeren in veilige fietspaden die berekend zijn op grote stromen fietsers en een diversiteit aan fietsers. Het proefschrift benadrukt ook dat er bij een snelheidsverlaging aanvullende maatregelen nodig zijn op het gebied van infrastructuur. Ook is het van belang om de veiligheidsbeleving van fietsers te betrekken als indicator voor risicobeoordeling.
Teun Uitdewilligen van SWOV heeft op basis van zijn promotieonderzoek een rapport geschreven met aanbevelingen voor beleidsmakers en wegbeheerders. Het proefschrift en het (kortere) rapport zijn beschikbaar via SWOV.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Fietsnetwerk binnen de gemeente verbeteren in Veenendaal Fietsnetwerk binnen de gemeente verbeteren in Veenendaal
Afdeling Veenendaal moest keer op keer bij ieder project ‘vechten’ voor asfalt in plaats van tegels, goede breedte en slimme aansluitingen.
Gepubliceerd op: -
Van X naar Bluesky Van X naar Bluesky
De Fietsersbond is nu actief op het platform Bluesky en stopt met actief posten op X. Volg ons op Bluesky voor al onze updates over fietsen!
Gepubliceerd op: -
Terugblik: succesvolle gespreksavond over de e-bike Terugblik: succesvolle gespreksavond over de e-bike
De e-bike, en steeds vaker ook de fatbike, staat volop in de belangstelling. Ook binnen de Fietsersbond krijgt dit onderwerp…
Gepubliceerd op: