Direct naar inhoud
VrijwilligersNet

Nieuw mobiliteitsbeleid in Renkum

Gepubliceerd op:

Onlangs heeft gemeente Renkum haar Mobiliteitsvisie vastgesteld (Mobiliteitsvisie en -plan gemeente Renkum) met als titel Verbindingswegen, Mobiliteitsvisie en -plan voor opkomende generaties en waardig oud worden’. De Fietsersbond is zowel bij het opstellen alsook bij het uitvoeren betrokken bij de gemeentelijke Mobiliteitsvisie van gemeente Renkum.

Tekst: Ivo Smit

Niet alleen pakt de Fietsersbond haar rol tijdens informatieavonden en interne overleggen, maar geeft ze ook resultaten uit de enquête van Fietsgemeente als relevante input mee. Gemeente Renkum ziet die informatie als enorm waardevol, beschouwt de Fietsersbond als ogen en oren van ervaringsdeskundigen en is er erg op gebrand om de uitvoering van de mobiliteitsvisie samen te doen.  

De visie beschrijft de mobiliteitsuitdagingen die op ons afkomen en heeft een duidelijke kijk op de toekomst: ieder kind heeft het recht om vanaf de leeftijd van 8 jaar zelfstandig van en naar school te gaan. Iedereen heeft het recht om waardig oud te worden in de gemeente Renkum. In de mobiliteitsvisie is een aantal knelpunten opgenomen die weliswaar al jaren bekend zijn, maar nu in beleid zijn vastgelegd. Dit biedt mooie haakjes voor nu en de toekomst. Enkele concrete onderwerpen die zijn genoemd: paaltjes in fietspaden, oversteekbaarheid van (drukke) wegen en de komende transitie naar 30km/u in de bebouwde kom. De Fietsersbond kijkt met belangstelling uit naar de Stationsweg die als GOW30 is ingericht en bijna gereed is. 

De gemeente wil samen met partners in de samenleving experimenteren, dus ook met ons, zoals met het afsluiten van schoolstraten tijdens de spits. Ze moedigt initiatieven hiervoor aan. Verder wordt in de visie ingegaan op deelmobiliteit, zoals deelauto’s en -fietsen. Vanwege ook andere opgaven, zoals klimaatbestendig maken van straten, heeft de auto niet meer het primaat. Het STOMP-principe wordt aangehaald. Vrij vertaald, in volgorde van belangrijkheid: stappen, trappen, OV, deelmobiliteit en daarna auto, qua beleidsmatige voorkeur. Recreatief fietsen en fietsen voor ouderen wordt steeds belangrijker. Als voorbeeld werd een bijeenkomst van de Fietsersbond genoemd voor driewielfietsen voor ouderen. Ook het voorstel voor Bicibus, een groep fietsers op gezette tijden als vorm van lichaamsbeweging en sociale cohesie, wordt genoemd. 

De Fietsersbond kijkt uit naar het vervolg en haar rol hierin.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen

  • Webinars lokale lobby

    In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 organiseren we twee informatieve en interactieve webinars over lokale lobby. Deze bijeenkomsten zijn…

    Gepubliceerd op:
  • Fietscafé Arnhem 27 mei

    Fiets je naar de supermarkt, school, werk of sport? Dan kom je onderweg mooie en minder mooie verkeerssituaties tegen. Om…

    Gepubliceerd op:
  • A0-reclameborden te dicht op het fietspad, herkenbaar?

    De afdeling Duin- en Bollenstreek loopt aan tegen slecht geplaatste A0-reclameborden, vaak bevestigd aan lichtmasten langs fietspaden

    Gepubliceerd op: