Een slappe ketting, slecht afgestelde remmen of een lekke band? In Ede leren fietsers hoe ze dat soort kleine reparaties zelf kunnen oplossen. Fietsersbond Ede is hiervoor een nieuw initiatief gestart met Repair Café Ede-Bennekom. Om het fietsplezier te vergroten helpen vrijwilligers van de Fietsersbond voorlopig elke derde woensdagavond van de maand mensen hun fiets te repareren of te onderhouden.
Vrijwilliger Ello zegt daarover: “We willen het fietsen bevorderen én het fietsgeluk vergroten. Dan moet je het niet alleen hebben over fietsinfrastructuur, maar ook over een goed werkende fiets. We dachten toen: laten we ons aansluiten bij het Repair Café. We laten mensen zien hoe simpel kleine reparaties vaak zijn en hoe makkelijk je dat zelf kunt doen.”
Liever sleutelen dan vergaderen
“We doen dit nu als proef één keer in de maand tot aan het einde van het jaar. We hebben vier vrijwilligers gevonden met twee rechterhanden die dit leuk vinden. Zij zien het niet zitten om te vergaderen met de gemeente, maar worden juist enthousiast van het samen sleutelen aan fietsen.”
Bekijk de reportage
Een verslaggever van XON bezocht het Repair Café en maakte een reportage waarin vrijwilligers Frank en Ello van Fietsersbond Ede aan het woord kwamen.
Link naar video: https://youtu.be/3RjPr7laonQ?si=rjOvMUehkpvynh8k
Zelf ook aan de slag?
De aanpak in Ede-Bennekom laat zien hoe een lokale activiteit rondom fietsreparatie eenvoudig is op te zetten. Wellicht worden ook jullie geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan en zo nieuwe groepen vrijwilligers te bereiken. Het concept is eenvoudig te kopiëren:
- een vaste reparatieavond in de wijk
- samenwerking met een lokaal Repair Café
- vrijwilligers die uitleg geven in plaats van alleen repareren
- focus op simpele, praktische fietsproblemen (geen vervanger van de fietsenmaker)
Wil je meer weten over het initiatief in Ede? Neem dan contact op met de afdeling via [email protected]
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Zomertoer in Zwolle: architectuur en een biertje bij Bennies Zomertoer in Zwolle: architectuur en een biertje bij Bennies
In het kader van de Zomertoer was ik (Remco) dinsdagavond 16 juni samen met penningmeester Frans Hofstede op bezoek bij de afdeling Zwolle….
Gepubliceerd op: -
Poll: de Vrijwilligersdag komt er (weer) aan! Poll: de Vrijwilligersdag komt er (weer) aan!
Na de geslaagde Vrijwilligersdag in Haarlem en het mooie vervolg in Nieuwegein, kijken we uit naar de derde editie. Naar welke datum in het najaar gaat jouw voorkeur uit?
Gepubliceerd op: -
Beleidsupdate nr. 5: Nationaal Fietscongres en meer Beleidsupdate nr. 5: Nationaal Fietscongres en meer
Het beleidsteam van de Fietsersbond neemt jullie graag mee achter de schermen in de vorm van een maandelijkse beleidsupdate. Dit keer o.a. over het nationaal fietscongres.
Gepubliceerd op: