Nieuwe leden bellen

Leon Erkelens (voorzitter Fietsersbond Rotterdam) belt de nieuwe leden. “Betrokkenheid en contact met leden moeten we krijgen en ontwikkelen. Hierdoor ontstaat een sneeuwbal-effect.”

Bellen nieuwe leden, waarom?

  • Het ledenaantal neemt af. Er worden nog steeds mensen lid. Deze mensen zijn onze toekomst. Als zij lid blijven neemt het ledenaantal niet af.
  • Betrokkenheid is de basis voor een gezonde afdeling: begin met betrokkenheid tonen. Daar is Leon pro-actief in. Mensen die nieuw lid zijn geeft een positieve indruk.
  • Het contact leidt hopelijk tot meer actieve leden en volgers op sociale media.

Wat is het onderwerp van gesprek?

“Dit rijtje bullets heb ik voor me liggen als ik mensen ga bellen.”

  • Aanleiding lidmaatschap: benieuwd waarom ben je lid geworden?
  • Tevredenheid over Fietsersbond: Hoe tevreden ben je? wat verwacht je van onze afdeling?
  • Vrijwilligerswerk: Als Leon een opening ziet dan vraagt hij of ze wat willen doen.
  • Twitter, Facebook, Instagram: “ik vraag of ze actief zijn dan of ze ons willen volgen. Dan gaan we meer leven voor ze.”

Planning

Leon heeft bijgehouden hoeveel tijd het kost.

  • Per half uur heeft hij circa 2-3 mensen gesproken. Het hangt af van hoe enthousiast mensen zijn. Ze vertellen soms een leuk verhaal over fietsen. Dan kost het iets meer tijd.
  • In totaal heb ik 23 telefoonnummers;
  • dus zo’n 3-4 uur bellen; (in een jaar… dat is te doen)

Het voelt als heel intensief werk, maar het valt best mee. Rotterdam is  een grote afdeling. Dus voor andere afdeling hoeft het nog minder tijd te kosten.

Recent heeft hij 6 telefoontjes gedaan. Wat is het resultaat?

  • 6 positieve reacties op het initiatief te bellen;
  • 2 potentiële vrijwilligers (hebben aangegeven op een bepaald vlak mogelijk wat te willen doen) “Een jongere van wie ik verwacht dat ie meedoet aan een bepaalde activiteit en een oudere man die ons kan helpen bij juridische kwesties.”
  • Leuke/interessante verhalen

Waarom worden mensen lid?

  • Ik fiets veel en zag het via de krant;
  • Ik zag de website en dacht: waarom ook geen lid worden?
  • Altijd veel gefietst en ook recent weer meer; bijvoorbeeld met mijn Brompton; Ik erger me aan scooters: gedrag en stank; daarvoor is een belangenvereniging nodig; “Het grappige was dat ik zelf ook lid ben geworden vanwege een ergernis. Met die ergernis moeten we wat doen. We moeten laten zien, dat we die ergernissen snappen.”
  • Vroeger lid geweest en nu weer met als aanleiding: nieuwe fiets gekocht; “He wacht even, er was zoiets als de Fietsersbond.”
  • Fietsen was nieuw voor mij! Ik heb leren fietsen bij Beer (fietsdocent van FB Rotterdam; red.).

 

Conclusie

“Het nabellen kost wat moeite, maar ik heb er vertrouwen in dat het van alles gaat opleveren”:

-Tevreden leden

-Meer leden (want de leden hebben in hun netwerk potentiële leden)

-Deelnemers aan onze activiteiten “Als er een komt, dan zie je ze de volgende keer weer en leer je ze kennen. Als ik iemand nodig heb vraag ik ze.”

-Vrijwilligers

-Volgers

Tips

  • Activiteiten als afdeling is wel handig om mensen voor uit te nodigen.
  • De leden zijn ons goud. Als je hoort wat zij belangrijk vinden voelen ze zich gewaardeerd.
  • Hiervoor kan ook een vrijwilliger van buiten het bestuur worden ingezet.
vnd.openxmlformats-officedocument.presentationml.presentation ⋅ 614 KB

Bellen nieuw leden

Download

Categorieën