Educatie

Leerlingen Calandlyceum maken verkeersspel voor basisschool

Verkeersles II

Het Calandlyceum in Amsterdam is – in opdracht van de Fietsersbond – gestart met een project in het thema ‘Het Fietsende Schoolkind’. Leerlingen uit de tweede klas (havo/)vwo ontwerpen een spel voor kinderen uit groep 3 en 4 van de basisschool. Zo leren kinderen op een speelse wijze om veilig naar school te fietsen en te lopen.

De Fietsersbond wil kinderen op een speelse manier kennis laten maken met verkeerssituaties, zodat ze leren hoe je op een veilige en leuke manier naar school kunt fietsen (en lopen). Hier wordt een spel voor ontwikkeld – in een digitale, fysieke vorm of een combinatie hiervan – wat gebruikt kan worden in de verkeersles op school.

Leerlingen uit de 2e klas havo/vwo en vwo ontwerpen dit spel voor basisschoolkinderen uit groep 3 of 4. Deze kinderen gaan vaak voor het eerst op de fiets en zijn nog niet heel vaardig in het verkeer. Hun ouders begeleiden ze, maar het is ook een goed idee dat ze leren hoe ze later zelfstandig naar hun school kunnen fietsen.

De leerlingen leggen contact met een basisschool waar ze het spel voor gaan maken, en brengen de omgeving rond deze basisschool in kaart. Ze maken een lijst met situaties die ze in hun spel kunnen verwerken (bijvoorbeeld de ‘dode hoek’). Ook van belang is dat zij zich verdiepen in hun doelgroep: wat doet, kan en weet een kind van 6 7 jaar oud? Bij het spel wordt een handleiding geleverd voor de juf of meester.

Aan goede ideeën hebben de leerlingen in ieder geval geen gebrek, van game, quiz, parcours tot klassiek bordspel. Eind juni presenteren ze hun resultaten aan de Fietsersbond, wij zijn uiteraard heel benieuwd!

Categorieën