Bermonderhoud draagt bij aan verkeersveiligheid
Bermonderhoud speelt een belangrijke rol in de verkeersveiligheid. Een goed onderhouden berm kan de veiligheid van fietsers aanzienlijk verbeteren, terwijl een slecht onderhouden berm mogelijk juist voor gevaarlijke situaties zorgt.
Alle kanten zien
Regelmatig bermonderhoud verbetert de zichtbaarheid van de kantmarkering – de witte lijnen langs de randen van het fietspad. Deze markering is cruciaal in het donker, omdat dit het wegverloop duidelijker maakt. Door het verhoogde contrast kunnen fietsers de rand van het pad beter onderscheiden, wat hen helpt op de verharding te blijven en wat de kans op bermongevallen verkleint. De kantmarkering is vooral goed zichtbaar wanneer er geen gras over groeit.
De randen opzoeken
Ook als het licht is, houden fietsers instinctief een ‘schuwafstand’ aan, een gevoelsmatig veilige afstand tot de rand van het fietspad. Als de berm over het pad groeit, vermindert de effectieve ruimte voor fietsers. Overhangende begroeiing leidt ertoe dat fietsers meer op het midden van het fietspad gaan fietsen en dat niet de volledige breedte van het fietspad wordt benut. Hierdoor neemt het risico op ongelukken toe. Daarom is bermonderhoud essentieel.
Veilige berm
Bovendien is het, als de fietser – om wat voor reden dan ook – van het fietspad afraakt, van belang dat bermen gemaaid zijn. Een veilige berm is vergevingsgezind. Een vergevingsgezinde berm is minimaal een halve meter breed. De strook direct naast het fietspad wordt daarom korter gehouden dan het gedeelte daar weer achter.
Voertuigen op het fietspad
Voor het bermonderhoud moeten er voertuigen, zoals trekkers, grasmaaiers en werkbussen, op het fietspad komen. Dit kan soms tot onveilige situaties leiden. Daarom is het belangrijk om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.
Onderhoud aan een berm langs een fietspad, hoe gaat dat in z’n werk?
Bermonderhoud bestaat uit twee delen: allereerst wordt de berm gemaaid met een grote machine, vaak een trekker. Vervolgens worden de objecten in de berm (bijvoorbeeld verkeerborden en straatverlichting) nagelopen met een bosmaaier. Meestal herhaalt dit proces zich drie keer per jaar. Het maaiseizoen is van mei tot september, in die periode zijn er ook veel fietsers.
Eco2Shield en minder onderhoudsvoertuigen op het fietspad
Essie, een vriend van de Fietsersbond, maakt met het product Eco2Shield bermonderhoud gemakkelijker. Door het betonnen bedekkingselement Eco2Shield om objecten in de berm te plaatsen, hoeft de berm na het maaien niet meer met een bosmaaier nagelopen te worden. Eco2shield is een duurzaam product. De betonnen ‘platen’ zijn gemaakt van zowel gerecycled als circulair materiaal.
Joost de Vogel van Essie BV: “We zijn sinds drie jaar vriend van de Fietsersbond en hebben in die tijd met eco2shield vele kilometers fietspaden veiliger gemaakt. We beperken het aantal maaibewegingen soms tot wel 40 procent. Hoe minder omleidingen voor de fietser en hoe minder voertuigen op het fietspad, hoe veiliger. Dit is winst voor de fietser.”
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Fietsnetwerk binnen de gemeente verbeteren in Veenendaal Fietsnetwerk binnen de gemeente verbeteren in Veenendaal
Afdeling Veenendaal moest keer op keer bij ieder project ‘vechten’ voor asfalt in plaats van tegels, goede breedte en slimme aansluitingen.
Gepubliceerd op: -
Van X naar Bluesky Van X naar Bluesky
De Fietsersbond is nu actief op het platform Bluesky en stopt met actief posten op X. Volg ons op Bluesky voor al onze updates over fietsen!
Gepubliceerd op: -
Terugblik: succesvolle gespreksavond over de e-bike Terugblik: succesvolle gespreksavond over de e-bike
De e-bike, en steeds vaker ook de fatbike, staat volop in de belangstelling. Ook binnen de Fietsersbond krijgt dit onderwerp…
Gepubliceerd op: