Direct naar inhoud
VrijwilligersNet

Bermonderhoud draagt bij aan verkeersveiligheid

Gepubliceerd op:

Bermonderhoud speelt een belangrijke rol in de verkeersveiligheid. Een goed onderhouden berm kan de veiligheid van fietsers aanzienlijk verbeteren, terwijl een slecht onderhouden berm mogelijk juist voor gevaarlijke situaties zorgt.

Alle kanten zien

Regelmatig bermonderhoud verbetert de zichtbaarheid van de kantmarkering – de witte lijnen langs de randen van het fietspad. Deze markering is cruciaal in het donker, omdat dit het wegverloop duidelijker maakt. Door het verhoogde contrast kunnen fietsers de rand van het pad beter onderscheiden, wat hen helpt op de verharding te blijven en wat de kans op bermongevallen verkleint. De kantmarkering is vooral goed zichtbaar wanneer er geen gras over groeit.

De randen opzoeken

Ook als het licht is, houden fietsers instinctief een ‘schuwafstand’ aan, een gevoelsmatig veilige afstand tot de rand van het fietspad. Als de berm over het pad groeit, vermindert de effectieve ruimte voor fietsers. Overhangende begroeiing leidt ertoe dat fietsers meer op het midden van het fietspad gaan fietsen en dat niet de volledige breedte van het fietspad wordt benut. Hierdoor neemt het risico op ongelukken toe. Daarom is bermonderhoud essentieel.

Veilige berm

Bovendien is het, als de fietser – om wat voor reden dan ook – van het fietspad afraakt, van belang dat bermen gemaaid zijn. Een veilige berm is vergevingsgezind. Een vergevingsgezinde berm is minimaal een halve meter breed. De strook direct naast het fietspad wordt daarom korter gehouden dan het gedeelte daar weer achter.

Voertuigen op het fietspad

Voor het bermonderhoud moeten er voertuigen, zoals trekkers, grasmaaiers en werkbussen, op het fietspad komen. Dit kan soms tot onveilige situaties leiden. Daarom is het belangrijk om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Onderhoud aan een berm langs een fietspad, hoe gaat dat in z’n werk?

Bermonderhoud bestaat uit twee delen: allereerst wordt de berm gemaaid met een grote machine, vaak een trekker. Vervolgens worden de objecten in de berm (bijvoorbeeld verkeerborden en straatverlichting) nagelopen met een bosmaaier. Meestal herhaalt dit proces zich drie keer per jaar. Het maaiseizoen is van mei tot september, in die periode zijn er ook veel fietsers.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.

Eco2Shield en minder onderhoudsvoertuigen op het fietspad

Essie, een vriend van de Fietsersbond, maakt met het product Eco2Shield bermonderhoud gemakkelijker. Door het betonnen bedekkingselement Eco2Shield om objecten in de berm te plaatsen, hoeft de berm na het maaien niet meer met een bosmaaier nagelopen te worden. Eco2shield is een duurzaam product. De betonnen ‘platen’ zijn gemaakt van zowel gerecycled als circulair materiaal.

Joost de Vogel van Essie BV: “We zijn sinds drie jaar vriend van de Fietsersbond en hebben in die tijd met eco2shield vele kilometers fietspaden veiliger gemaakt. We beperken het aantal maaibewegingen soms tot wel 40 procent. Hoe minder omleidingen voor de fietser en hoe minder voertuigen op het fietspad, hoe veiliger. Dit is winst voor de fietser.”

Eco2Shield is een betonnen bedekkingselement aan de voet van obstakels zoals lichtmasten.
Eco2Shield is een betonnen bedekkingselement bestaande uit twee identieke delen. Eenmaal geplaatst op maaihoogte vormen zij een afgesloten geheel aan de voet van obstakels in de berm zoals lichtmasten, reflectiepalen en hectometerpaaltjes.
Na het maaien is het nalopen met de bosmaaier niet meer nodig.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen