Direct naar inhoud
VrijwilligersNet

Fietsnetwerk binnen de gemeente verbeteren in Veenendaal

Afdeling Veenendaal moest keer op keer bij ieder project ‘vechten’ voor asfalt in plaats van tegels, goede breedte en slimme aansluitingen. Hoe dat beter kon bedachten ze zelf én ze gingen naar de wethouder met hun plan!

Omgevingsvisie 2020

In 2020 maakte de gemeente Veenendaal een Omgevingsvisie, een uitgebreid beleidsdocument over ruimtelijke ordening, wonen, mobiliteit, groen en meer. Daarin zat een mooi kaartje met de zogenaamde snelfietsroutes en primaire fietsroutes. Die zouden beter op orde moeten komen.

“We geven actieve mobiliteit (mobiliteitsvormen die een beweging van de gebruiker vragen zoals lopen en fietsen) een prominentere rol;”

Omgevingsvisie Veenendaal Opent in een nieuw venster

Echter bij meerdere fiets/wegprojecten die raakten aan deze routes, bleek dat onduidelijk was wat er nou bedoeld werd met een snelfietsroute. Dat zou toch een fietspad/fietsstraat/fietsstrook moeten zijn die voldoet aan de meest ambitieuze richtlijnen? Hoe kan dat in Fietsstad 2020 Veenendaal nou misgaan?

  • Omgevingsvisie en wat je er mee kan doen

    Op deze pagina vind je alles wat je als lokale afdeling moet weten over de Omgevingswet.

Duivenwal

De praktijk blijkt weerbarstiger. Bij de nieuwe inrichting van de Duivenwal blijkt aan de orde dat er tegels worden teruggelegd voor het fietspad. Zelfs op stukken waar eerst asfalt was. Hoe kan dat nou?

Tijd voor actie

De afdeling Veenendaal schiet op meerdere manieren in actie, zowel op de herinrichting zelf, als om te zorgen dat dit niet bij ieder nieuw project weer opnieuw gebeurt. De bedachte oplossing? Een zogenaamd Integraal Programma van Eisen (IPvE), een term die vaker wordt gebruikt rondom aanbestedingen, bestekken, vergunningen en projecten. Maar dan volledig gericht op deze door de gemeente aangemerkte Snelfietsroutes en Primaire fietsroutes, inclusief een nieuw voorstel voor wat de belangrijkste routes zijn. Door de afdeling omgedoopt naar het nu landelijk standaard gebruikte: Doorfietsroutes.

Hiervoor doken Fre en Johan van de afdeling Veenendaal in stukken van CROW(-Fietsberaad), projectplannen van de provincie Utrecht en documentatie van de Fietsersbond. Met een mooi eindresultaat.

Foto van afdeling Veenendaal bij de wethouder
vlnr: fietsambtenaar Marleen, wethouder Engbert, Fre Warnar (afd. Veenendaal), Esther van Garderen (directeur FB), Johan Overvest (afd. Veenendaal)

Vervolgens nodigde men zichzelf uit bij de wethouder Mobiliteit om het rapport te overhandigen. Om het plan kracht bij te zetten werd tijdig contact gelegd met het Landelijk Bureau om ook onze directeur naar Veenendaal te krijgen. Een goed inhoudelijk gesprek over het plan, algemene verbeterpunten, vervolgafspraken zijn allemaal de revue gepasseerd op 3 december. Vervolgens ook nog een mooi fotomoment!

Je kunt dit plan zelf als afdeling ook gebruiken. Kijk goed naar of je het eens bent met de inhoud van het plan, pas het eventueel aan op de lokale situatie en denk na over of je het ook aan een wethouder wilt overhandigen! Nogmaals dank aan de afdeling Veenendaal voor het maken van dit prachtige document.

Tips

  • Kijk goed naar huidige stukken van de gemeente en of daar een goede fietsnetwerkkaart te vinden is (Omgevingsvisie, Mobiliteitsplan etc.)
  • Formuleer eisen die je ook in de tijd kunt wegzetten (hoofdnetwerk in 2030 op orde, minimale breedte overal in 2035, overal asfalt na onderhoud etc.)
  • Neem contact op met de wethouder óf met de griffie om het aan de gemeenteraad te overhandigen
  • Zorg dat je ook weet wat het vervolg is, welk beleid wil je dat er precies verandert, wil je verder gesprek?
  • Laat iemand van het Landelijk Bureau meekijken als je wilt (mail naar [email protected])

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen