Direct naar inhoud
VrijwilligersNet

Campagnevoeren

Het woord ‘campagne’ wordt op veel manieren gebruikt: media-, advertentie- of voorlichtingscampagne. Bij de Fietsersbond doelen we op activiteiten die gericht zijn op het verschuiven van de politieke mening.

Dit kan groot zijn, zoals het volledig autovrij maken van de binnenstad, of klein, zoals het aanleggen van nieuw asfalt bij een specifiek fietspad. Een campagne bestaat meestal uit meerdere kleinere acties. Hier lees je hoe je een actie organiseert.

Fundamentele fases van een campagne

    1. Fundamentfase: Werk je strategie uit, doe onderzoek, ga in gesprek met mensen. Wat heb je nodig om de kick-off tot een succes te maken?
    2. Kick-off: Het eerste moment dat je naar buiten treedt.
    3. Piekmomenten: Zichtbare acties of momenten om veel mensen te betrekken en je doel dichterbij te brengen. Deze momenten worden, naarmate je campagne vordert, steeds groter.
    4. Grote piek: Het moment waarop je campagne-eis wordt ingewilligd.

Dit noemen we een campagnepijl. Dit is een middel om een campagnestrategie te ontwikkelen. Bij het maken van een campagnestrategie begin je altijd aan het einde en werk je terug. Eerst bepaal je de grote piek, daarna de kleinere pieken, enzovoort.

Grote piek

Een campagne heeft een campagnethema (langetermijndoel), een campagne-eis (kortetermijndoel) en een doelwit. Je campagnethema verdeel je in haalbare campagne-eisen die je grotere thema zichtbaar maken. Voorbeelden:

  • Extinction Rebellion wil klimaatverandering tegengaan (langetermijndoel) en kiest voor een einde aan fossiele subsidies (campagne-eis).
  • FNV wilde een beter CAO voor schoonmakers (langetermijndoel) en begon met de eis voor een nieuwe magnetron (campagne-eis).
  • De Fietsersbond wil een autovrije stad (langetermijndoel) en begint met een autovrije winkelstraat als eerste eis (campagne-eis).

Na de grote piek begin je een nieuwe fundamentfase en strategie. Campagnevoeren is volhouden, maar samen is dat makkelijker. Welke volgende campagne-eis heb je nodig om je langetermijndoel dichterbij te brengen?

Hoe kies je de juiste campagne-eis?

Een goede campagne-eis:

Bepaal de campagne-eis idealiter samen met je actieve vrijwilligers. Dit zijn de mensen die de campagne in het begin zullen dragen. Zorg voor gelijkwaardigheid in de kerngroep en betrek zowel ervaren als nieuwe vrijwilligers.

Hoe kies je het juiste doelwit?

Elke campagne-eis moet uiteindelijk door een bepaalde persoon of een groep mensen met macht ingewilligd worden. De nieuwe magnetron moet bijvoorbeeld door het management van de schoonmakers aangekocht worden, en de autovrije stad moet door de gemeenteraad gesteund worden. Kijk bij elke eis wie deze kan inwilligen. Je kunt ook kijken naar welke personen invloed hebben op deze persoon. Voorbeeld: Een GroenLinks-wethouder kun je makkelijker overtuigen als de GroenLinks fractie het al met je eens is.

Piekmomenten

Piekmomenten zijn momenten waarop je campagne extra aandacht krijgt. Drie punten die altijd in een piek moeten zitten zijn:

  • Het werft nieuwe mensen.
  • Het creëert nieuwe leiders.
  • Het voert de druk op je doelwit op.

1. Het werft nieuwe mensen

In campagnes voer je druk op door steeds meer steun te vergaren. Piekmomenten zijn altijd activiteiten en momenten waarop meer mensen je steunen en/of zich bij je aansluiten. Een paar voorbeelden:

  • Een mars waar mensen naartoe kunnen komen.
  • Een wijkevenement waar nieuwe mensen worden geïnformeerd over de campagne en hoe ze actief kunnen worden.
  • De lancering van een petitie die mensen kunnen ondertekenen.

2. Het creeërt nieuwe leiders

Aan het begin van een campagne ben je waarschijnlijk met nog niet zoveel mensen. Je wilt dat tijdens je campagne steeds meer mensen zich verantwoordelijk gaan voelen voor de campagne en zelf de leiding nemen over (sub)taken. Een paar voorbeelden:

  • Bij een evenement een nieuwe vrijwilliger mensen laten verwelkomen bij de deur.
  • Iemand de eerste keer laten meeflyeren en de volgende keer een groepje flyeraars laten organiseren.
  • Nieuwe mensen de media te woord laten staan.

3. Het voert de druk op je doelwit op

Tijdens je campagne wil je dat je doelwit uiteindelijk geen andere keuze meer heeft dan jouw eis door te voeren. Daarom moet je ervoor zorgen dat de druk steeds verder toeneemt. Bijvoorbeeld door:

Kick-off

Een kick-off lijkt erg op een piek. Bij een kick-off is het echter extra belangrijk dat je heel duidelijk uitlegt waarom je campagne zo belangrijk is. Ook is het werven van nieuwe mensen in deze fase belangrijker dan het opvoeren van de druk op je doelwit.

Fundement fase

In je fundamentfase ga je bepalen wat je nodig hebt om je kick-off te laten slagen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een lijst met geschikte activiteiten die nieuwe vrijwilligers kunnen uitvoeren.
  • Een sterk verhaal over waarom je campagne belangrijk is.
  • Een goed uitgedachte campagnepijl.

Conclusie

Hopelijk heeft deze handleiding je een idee gegeven van waar je allemaal over kunt en moet nadenken wanneer je een campagne start. Het is niet makkelijk, maar een goede voorbereiding is het halve werk en bespaart je veel frustratie later in het proces.

Als je al deze stappen hebt doorlopen, heb je je campagnepijl en daarmee je campagnestrategie af. Soms kun je dit in een middag doen, maar veel vaker gaan er een paar weken tot maanden overheen voordat alles helemaal scherp is.

Heb je nog wat hulp nodig? Vraag hulp van de experts! Het Lowlander project biedt trainingen aan in campagnes opzetten. Je kunt hier een training aanvragen. Dit kun je betalen met afdelingsbudget.

  • Actie voeren

    Door actie te voeren kun je druk uitoefenen op je gesprekspartners. Het is een effectieve manier om aandacht te vragen…