Bedragen
In totaal 1,1 miljard! Dat was de inzet voor de Tweede Kamerverkiezingen, een miljard voor de fiets. Dat is gebaseerd op ongeveer 780 miljoen van het Rijk en per project de toegezegde cofinanciering vanuit de ‘regio’ (gemeenten, provincies, vervoerregio’s). Vaak moeten deze bedragen nog wel door gemeenteraad of provinciale staten, maar is dit al grotendeel vastgelegd in bestaande plannen en bestuurders hebben niet voor niets onderhandeld.
Dit bedrag is inclusief de toegezegde bedragen van voor de zomer in het BO Leefomgeving, van 370 miljoen. Daarover lees je hiernaast meer ->
Kamerbrief en stukken
De 1,1 miljard voor de fiets is opgebouwd langs twee lijnen, die nu tegelijk naar buiten zijn gebracht. Een daarvan is de versnellingsafspraken voor woningbouw, vervolg op de al gemaakte afspraken tijdens het BO Leefomgeving (BOL) van juni 2022.
Het tweede deel zijn afspraken voor projecten ingebracht in het BO Mirt, los van de versnellingsafspraken, dus meer ‘algemene’ infrastructuurprojecten.
Hieronder staan downloads van de betreffende Kamerbrief van de ministers, de lijst met versnellingsafspraken en de afsprakenlijst van BO Mirt:
bestuurlijke-overleggen-mirt-9-10-en-11-november-2022-voortgang-mirt-moties-en-toezeggingen-mirt

Naar aanleiding van deze bekendmaking brachten we ook dit nieuwsbericht naar buiten:
Ruim 1,1 miljard euro voor fietsinfrastructuur – Fietsersbond
Vervolg
Al met al een prachtige uitkomst dus voor de fiets. Uiteraard zijn er nog stappen te nemen, voornamelijk voor de afsprakenlijst uit de BO’s Mirt, waar we als Fietsersbond zeer scherp op gaan zijn.
Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om contact op te nemen met Wim of Ross.
[email protected]
[email protected]

Categorieën