Nationaal Verkeersveiligheidscongres

Een verslag in deelsessies

nvvc-logo

Op 11 april 2024 was het Nationaal Verkeersveiligheidscongres (NVVC), een tweejaarlijks evenement voor iedereen die zich inzet voor verkeersveiligheid. Namens de Fietsersbond mocht ik er deze keer bij zijn, een mooie kennismaking met mensen in de sector die zich actief inzetten voor de verbetering van verkeersveiligheid.

De CBS-cijfers van 10 april hebben wederom onderstreept dat het niet de goede kant opgaat; 270 fietsdoden in 2023 zijn er veel te veel en de trend is verontrustend.

Minister Harbers opende het congres in Zwolle, Henk Stipdonk (directeur KiM, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) en Sipke van der Meulen (Provincie Friesland) namen afscheid. Dirkje van der Ven van Gedragsland hield een keynote over gedrag in het verkeer.

GOW-60 Provincie Utrecht

Ik was bij een deelsessie van de Provincie Utrecht over de ervaringen met GOW-60 op de N415 en de N225. Het was interessant om te horen hoe de aanwezige verkeerskundigen over de verlaging van de maximumsnelheid op deze twee provinciale wegen dachten.

Investeringsimpuls infrastructuur

Een andere deelsessie ging over de kosten van verkeersonveiligheid en de investeringsimpuls infrastructuur. Over deze investeringsimpuls kan je hier meer lezen.

Verkeersveiligheidsdata

De derde deelsessie waarbij ik aanwezig was, ging over verkeersveiligheidsdata. Er zijn al heel veel data beschikbaar. De taskforce verkeersveiligheidsdata vertelde over de ontsluiting en de uitdaging om die data bruikbaar en inzetbaar te maken voor beleid. Op 30 km/u wegen vindt het hoogste percentage snelheidsovertredingen plaats. SWECO vertelde over open verharding als snelheidsremmer op 30 km/u wegen. Het blijkt dat automobilisten op gesloten verharding (geasfalteerde) 30 km/u wegen met drempels net zo hard rijden als op 30 km/u wegen met open verharding (klinkers) zonder drempels.

De ANWB liet zien hoe met de ‘verkenner verkeersveiligheidsdata’ de data van de automobilisten met een ANWB veilig rijden verzekering kunnen worden gebruikt om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het was een erg leerzame dag en als jullie interesse gewekt is: mail me gerust voor meer informatie.

Remco [email protected]

Categorieën