Derde tranche investeringsimpuls verkeersveiligheid

Heeft jouw gemeente al projecten klaarliggen om in te dienen?

IMG_20201222_132125_7 resize

Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) heeft een potje ‘Investeringsimpuls Verkeersveiligheid’ en dat is bedoeld om Nederland verkeersveiliger te maken. Er kan geld aangevraagd worden voor zaken als het verbreden van fietspaden, het verlagen van een snelheidslimiet, aanleg van fietsonderdoorgangen of de aanleg van rotondes.

Dit kan interessant zijn voor jouw gemeente! De Fietsersbond stimuleert de vrijwilligers om hier aandacht voor te vragen.

Nog 300 miljoen euro beschikbaar

Het Rijk heeft jaren geleden 500 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor verkeersmaatregelen in gemeenten, provincies en waterschappen. Ongeveer 200 miljoen euro is al uitgegeven en nu worden de regels versoepeld om de resterende 300 miljoen beter te benutten. Gemeenten kunnen voor projecten 50% van de kosten vergoed krijgen door het Rijk én er mag worden gestapeld (bijvoorbeeld een gemeente die van het Rijk en van de provincie subsidie combineert en dan zelf (vrijwel) geen kosten overhoudt).

Onderzoekers schatten dat als alle maatregelen uit de tweede tranche worden uitgevoerd er over een periode van 30 jaar 600 verkeersslachtoffers worden voorkomen. Dat is te lezen in een recente publicatie van SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid).

Uitbreiding menukaart

Er worden naar verwachting deze zomer nog enkele maatregelen toegevoegd aan de ‘menukaart’ met maatregelen, bijvoorbeeld de inrichting van het nieuwe wegtype gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (GOW30). Een andere verandering is bijvoorbeeld dat gemeenten, provincies en waterschappen straks in één keer aanspraak kunnen maken op een groter bedrag, zegt de Rijksoverheid op haar website.

Vraag je gemeente naar de plannen

I&W streeft ernaar de aanvragen voor de derde tranche nog in 2024 te honoreren, maar precieze data volgen binnenkort. Wel kun je nu alvast bij je gemeente-contact uitvragen voor welke projecten ze de subsidie gaan aanvragen óf beter nog, voorstellen doen voor projecten/plannen specifiek voor de fiets,  bijvoorbeeld voor het verbreden van een fietspad of de aanleg van een fietsonderdoorgang.

Hulp voor de gemeente

Een van de veelgehoorde bezwaren van overheden is dat er eisen worden gesteld aan de subsidie rondom inhoudelijke plannen. Daarvoor kunnen gemeenten ondersteuning krijgen van het Kennisnetwerk SPV, bijvoorbeeld in de vorm van hulp bij de stappen van risicoanalyse naar uitvoeringsprogramma.

Goede voorbeelden gezocht

Ook zijn we als Fietsersbond op zoek naar goede voorbeelden van onze afdelingen die zich met een project gefinancierd door de investeringsimpuls bezig hebben gehouden. Zijn jullie er mee bezig geweest, laat het ons weten!

Wil je meer lezen over de investeringsimpuls?

Lees de kamerbrief van minister Harbers, het evaluatie rapport van bureau Goudappel en het SWOV rapport verkeersveiligheidseffecten van 2e-tranchemaatregelen’ hier.

Aan de slag met het landelijk bureau

Vrijwilligers van de Fietsersbond die hiermee aan de slag willen, kunnen voor vragen ook terecht bij het landelijk bureau: [email protected]

Categorieën