30 km/u als nieuwe norm
Met 30 km/u is de impact van botsingen veel minder ernstig. Daarom pleit de Fietsersbond voor 30 km/u in de bebouwde kom.
30 km/u als norm? Samen met bureau Goudappel heeft de Fietsersbond een brochure opgesteld voor afdelingen en vrijwilligers. Hier volgt eerst wat korte achtergrondinformatie.
GOW30
Om van bestaande (vaak ‘grijze’) wegen te bepalen of 30km/h mogelijk is, ontwikkeld het CROW op dit moment een afwegingskader. Hierbij is er naast de bekende Erftoegangsweg 30 (ETW30) en Gebiedontsluitingsweg 50 (GOW50), een nieuwe categorie toegevoegd, de Gebiedsontsluitingsweg 30 (GOW30).
Afweegkader van het CROW
Het CROW heeft in najaar 2021 het afweegkader gepubliceerd in opdracht van het ministerie. Belangrijke conclusies uit tussentijdse versies is nog steeds dat wegen het beste kunnen worden ingericht als óf gebiedsontsluitingsweg (dus met vrijliggende fietspaden) óf erftoegangsweg (dus met weinig verkeer). Alleen de randgevallen die zowel een verblijf- als doorstroomfunctie hebben zullen vallen in de categorie GOW30.
Bekijk het afweegkader hier.
Op dit moment wordt door het CROW gewerkt aan een richtlijn voor inrichtingskenmerken én loopt een pilotproject binnen Tour de Force. Echter is er al veel wat er nu gedaan kan worden.
Liever 30 en meer ruimte voor de fiets!
Samen met bureau Goudappel heeft de Fietsersbond een brochure opgesteld voor afdelingen en vrijwilligers om alvast aan de slag te gaan met implementatie van 30km/u als norm. Dit omdat we niet moeten én niet hoeven te wachten, veel is nu al mogelijk.
In de brochure staat uitgelegd waarom 30km/u een goed idee is, hoe het er uit kan zien en welke zaken je niet moet vergeten. Download hieronder:
Landelijke inzet
Landelijk blijven we pleitten voor het verleggen van de wettelijke norm naar 30 km/u naar voorbeeld van Brussel, om snelheden nu al te drukken en hoge snelheden de uitzondering te maken, in plaats van de regel. We geven alvast onze complimenten aan gemeente Amsterdam. Lees er meer over op de website van de Fietsersbond.
Lees meer over 30
-
Amsterdam: naar 30 Kilometer in 1 nacht Amsterdam: naar 30 Kilometer in 1 nacht
De snelheid van auto’s moet NU omlaag. Er vallen steeds meer doden in het verkeer.
Gepubliceerd op: Bron: Fietsersbond -
Eerst maatregelen of direct 30-borden? Eerst maatregelen of direct 30-borden?
Alleen Amsterdam heeft tot nog toe 30 kilometer als maximum snelheid ingevoerd. Wat is de status in de rest van Nederland?
Gepubliceerd op: Bron: Fietsersbond