Door Afdeling Haarlem

Inhoudelijk en levendig Fietsersbonddebat Haarlem

Fietspaden moeten beter onderhouden worden, het principe werk-met-werk maken moet blijven (dus fietspaden aanleggen bij groot onderhoud), de IJdijk in Spaarndam moet worden aangepakt, en de openstelling van de Cronjéstraat voor auto’s is nog niet gedaan, zo bleek bij het verkiezingsdebat van Fietsersbond Haarlem op 26 februari.

De politiek vindt dat er veel aandacht voor de fiets moet blijven, dit ondanks de bezuinigingen. Jur Visser (CDA): “Als er zoveel gefietst wordt, dan moeten de fietspaden er wel goed bijliggen.” Bas van Leeuwen (D66): “Je moet het de fietser makkelijker maken. Er is weinig geld, dus daarom moet je wel werk-met-werk maken.” Anne Feite Bloem (SP): “Donkere wolken hangen boven de stad. Zeker op sociaal beleid. Maar, we kunnen niet bezuinigen op veiligheid van de fietser.” Mirjam Otten: “De VVD is helemaal niet anti-fiets. Als er onderhoud is dan willen we kijken of er ook fietspaden kunnen komen.” GroenLinks en ChristenUnie willen dat Haarlem Fietsstad 2018 wordt. Daphne Huysse (GroenLinks): “Daar moet je wel wat voor doen. Betere ontvlechting van het autoverkeer, meer fietspaden. Dat kan, daar is geld voor, als we een aantal grote projecten niet doen.”

Frank Visser (CU): “Haarlem moet meer ambitie tonen. Haarlem is ontzettend slecht in het binnenhalen van geld.” De PvdA gaat de komende periode voor de Dolhuysbrug. Marceline Schopman: “De Rode Loper moet af! Want als je wil dat Haarlem klimaat neutraal wordt, en het fietsgebruik naar 50% groeit, kom dan maar op met die brug.” Bas van Leeuwen (D66): “Ja, we zijn voor de Dolhuysbrug, maar nee we hebben nu geen geld.” Over het aanpakken van de IJdijk als dit jaar de gasleidingen worden vervangen zijn de meeste partijen het eens. Frank Visser (CU): “Dít is nu echt het voorbeeld van het kleine denken van Haarlem. Als je dit al niet voor mekaar kan krijgen!” En er moeten meer fietsenstallingen komen. De hoeveelheid gestalde fietsen in de binnenstad is sinds 1997 verdrievoudigd. Er zijn 6000 plekken extra nodig. Jur Visser: “Fietsparkeren in de Stationsparkeergarage bijvoorbeeld. Nu zegt het college: Dat is te duur. Daar neemt de raad geen genoegen mee!” CDA wil ook uitgezocht zien of er een fietsparkeerkelder kan komen op de Botermarkt.

Cronjéstraat

De politici gaven in het Fietsersbond-debat al een voorschot op de Cronjé-discussie in de laatste raadsvergadering van 13 maart. Daphne Huysse (GL): “We zijn volledig gepiepeld door de burgemeester.” Rob de Jong (VVD): “Hij heeft het goed gedaan. Hij kiest voor de economie.” D66 wil openstelling voor een jaar uitproberen. Marceline Schopman (PvdA): “We zijn pisnijdig. Fietsenrekken worden weggehaald en niemand weet waarheen. En die fietsparkeerplekken worden ingenomen door autoparkeren. Dat is allemaal niet afgesproken.” “Hier wordt de raad gebruuskeerd. Het gaat niet conform de afspraak. We staan voor joker”, aldus Jur Visser. Sjaak Vrugt (AP): “Ik wil af van die praatjes van de VVD en KvK die beweren dat de Cronjé onbereikbaar zou zijn. Onzin! Het is een negatief imago dat wordt opgeroepen. Ik roep op: houd daar mee op.”

Categorieën