ITS World Congres Kopenhagen, meer ITS meer Fiets?

Jaap Kamminga bezocht het het ITS World Congres in Kopenhagen. ITS staat in dit geval voor Intelligent Transport Sollutions. Praktisch gezien werd dit vooral uitgedrukt in zelfrijdende auto’s en OV-diensten. Een congres vol technische diensten, snelle computers, radars, lidars, navigatieoplossingen, snelle camera’s en vrij uniek dit jaar ook een rol voor de Fiets. Dat laatste vooral doordat Kopenhagen als gaststad zich hier warm voor gemaakt had.

 

ITS-fietsen-vn

Wel fiets

Wat valt op? Dat de openingssessie vol fiets zat! Niet alleen sprak de wethouder mobiliteit van Kopenhagen over de belangrijke rol van de fiets. Ook de voorzitter van de Europese Fietsersbonden (ECF) Christophe Najdovski op het podium vertelde over de kansen die ITS bood voor de kwaliteit van leven en voor de fiets. Tot slot was er een vertelling door “Hans Christian Andersen” over hoe de auto vaststond in de stad en de fiets en een app met mobiliteitsopties en –oplossingen (MAAS) zorgden dat Domme Hans de hand van de prinses kreeg. Kortom de fiets won bij de opening.

 

Sprookje-vn

Auto op de beursvloer

De beursvloer echter zag er toch wel heel anders uit, hier won niet de fiets, maar de auto, met ook een voorname rol voor landen die hierin een voortrekkersrol willen spelen (China, Taiwan, Duitsland, Quebec) en voor verkeersadvies op basis van de techniek. De oplossingen die hier gepresenteerd werden waren vrijwel allemaal techniek-gericht en vrij vaak vond men het leuk om uit te leggen wat de techniek kon, maar was het moeilijk om antwoord te geven op de vraag waarom dit nodig was, welk probleem het oploste. Wat er aan fiets stond ging niet zozeer om veranderingen aan de fiets als wel slimme verkeerslichten (GLOSA) of fietstelpalen. Maar dat was echt de uitzondering tussen alle autopartijen.

 

Opvallende dingen

Na vele sessies en onderduiken in deze wereld, wat valt op:
– Er wordt door de ITS wereld met smart gewacht op de uitrol van het 5G netwerk om alle systemen nog sneller met elkaar te laten praten.
– Het is voor zelfrijdende voertuigen niet meer moeilijk om fietsers en voetgangers te herkennen, zelfs bij slechte omstandigheden.
– Het voorspellen van de bewegingen van fietsers en voetgangers is echter nog wel heel moeilijk.
– De voorspellingen over wanneer zelfrijdende auto’s echt de stad in komen, of dat uberhaupt gaat gebeuren, lopen bij de experts ver uit elkaar.
– MAAS (Mobility As A Service) reisadvies op maat met vele vormen van mobiliteit is het nieuwe buzzword voor de OV-wereld, maar daar waar er al wel enkele applicaties zijn, is nog geheel onduidelijk welke rollen de verschillende partijen (overheid, markt) hierin willen en moeten spelen.
– Deelfietssystemen ontwikkelen zich steeds verder, er wordt gezocht naar goede oplossingen om te veel zwerffietsen te voorkomen, maar toch zonder vaste dockingstations te werken (zie bijvoorbeeld donkey republic).
– Deze deelfietssystemen worden dan praktisch gezien als onderdeel van het OV en niet puur van fiets. Maar ze vragen wel om goede fietsinfrastructuur.
– Het draait in de ITS wereld nog veel om het hoe, het waarom is wel ook in zicht, maar nog veel minder helder beantwoord. Een thema, zoals bij dit congres “Quality Of Life” helpt wel om hier meer over na te gaan denken.

 

Tot slot: Kopenhagen

En tot slot, een stukje Kopenhagen, we waren er immers als fietser, wat valt dan op.. een prettige fietsstad met veel infra, al is die vaak aan de relatief smalle kant. Erg beleefde fietsers, die bij een rood licht niet samenklonteren maar in een rijtje achter elkaar blijven staan. Je blijft, op het natuurgebied tussen Kopenhagen en Kopenhagen S na met name langs de grote verkeersaders rijden, wat zeker niet altijd fijn is. De infra voelt ook regelmatig wat verouderd aan, al is het goed asfalt, met name op de kruispunten is het vaak minder duidelijk en haakse bochten zijn eerder regel dan uitzondering. Tegelijkertijd fietst men hier absoluut veel en helpt het ook om de stad heerlijk leefbaar te houden en zolang je niet op de regelmatig in het stratenpatroon voorkomende klinkerwegen terecht komt is het fijn fietsen.

Categorieën