Op 1 juli gaan de eisen voor de hoogte van leuningen op fietsbruggen omhoog. Ze worden dan voor nieuwe of verbouwde bruggen 1,30 meter in plaats van 1 meter.
De Amsterdamse Fietsersbondvrijwilliger Michiel Bardet stelde het onderwerp aan de orde. Hij maakte duidelijk dat een hoogte van 1 meter voor fietsers niet veilig genoeg is. In juni 2018 ging er daarover een brief uit aan het Rijk namens Fietsersbond, Anwb, VVN, Rai Vereniging en Landelijk Fietsplatform.
Dat leidde tot besprekingen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en na een extern onderzoek uiteindelijk tot aanpassing van het Bouwbesluit.
Michiel Bardet: “Al jaren viel het me op dat de meeste brugleuningen zo laag zijn dat je er als fietser makkelijk overheen kunt vallen. Dat is raar: De hele reden dat zo’n leuning er staat is toch om je tegen te houden als je er tegenaan botst. Het bleek dat veel wegbeheerders standaard de wettelijke minimumhoogte voor een leuning kiezen zonder na te gaan of die wel voldoende veiligheid biedt. De onwil die ik tegen kwam bij wegbeheerders om verder te gaan dan de minimumhoogte betekende voor mij maar één ding: de regels moesten worden aangepast.
“Ik ben erg blij met het resultaat dat we nu geboekt hebben. Nieuwe bruggen en bruggen die verbouwd worden krijgen voortaan een leuning van 1,30 m hoog, dat was één meter en soms maar 90 cm. Echt een hele vooruitgang. De nieuwe leuningen zijn voor de meeste fietsers hoog genoeg, al hadden we er het liefst nog een paar cm bij gezien om ook die laatste groep te beschermen. Het is jammer dat we het op veel plekken nog jarenlang met bestaande, lage, leuningen moeten doen. Overal meteen nieuwe leuningen plaatsen is natuurlijk ondoenlijk. Ik hoop wel dat de nieuwe regels ervoor zorgen dat wegbeheerders nog eens met andere ogen naar de gevaarlijkste plekken gaan kijken.”
Heb je een punt in regelgeving waar je je hard wil maken, neem dan contact op met Wim Bot. [email protected]