De afdeling Transport & Planning van de Technische Universiteit Delft heeft in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in fietsonderzoek. Dit heeft tot tal van nieuwe, verkeerskundige inzichten geleid over het gedrag van fietsers en de implicaties voor ontwerp, planning en afwikkeling. Maar het heeft ook geleid tot de ontwikkeling van unieke experimentele faciliteiten. De Leeghwaterstraat is zo’n faciliteit. In het kader van twee grote onderzoeksprogramma’s (RADD en UMO) is deze fietsstraat uitgerust met state-of-the-art sensoren die de onderzoekers in staat stellen om het gedrag van de verkeersdeelnemers zeer nauwkeurig in kaart te brengen, zowel voor real-time toepassingen (e.g. monitoringsdashboard) als voor analyses achteraf. De komende tijd zal de faciliteit op meerdere manieren worden uitgebreid, bijvoorbeeld gericht op het beïnvloeden van het gedrag van fietsers. Het is dus nu het perfecte moment om samen met de belangrijkste stakeholders te kijken hoe we dit zo zinvol mogelijk kunnen doen en te verkennen wat de mogelijkheden zijn om samen te werken aan belangrijke innovaties en projecten!
Voorlopig programma
14:30 Welkom en toelichting doel programma (Sascha Hoogendoorn-Lanser en Lucas Harms)
14:40 Pitch UMO / Leeghwaterstraat (Winnie Daamen)
14:50 Pitch voorbeelden fietsinnovaties (Serge Hoogendoorn)
15:00 Pitch uitdagingen op fietsgebied (Gemeente Delft / Provincie)
15:10 Workshop ronde I: eerste inventarisatie + terugkoppeling
Groep A: Wat zijn de belangrijkste issues op fietsgebied die we moeten tacklen?
Groep B: Welke technologische ontwikkelingen zien we die een toepassing kunnen hebben op fietsen?
16:10 Break
16:30 Workshop ronde II: verder met de resultaten van de andere groep
Groep B: Wat zijn de belangrijkste issues op fietsgebied die we moeten tacklen en welke innovaties kunnen soelaas bieden?
Groep A: Welke technologische ontwikkelingen zien we die een toepassing kunnen hebben op fietsen en welke uitdagingen horen daarbij?
17:15 Hoe nu verder?
17:30 Netwerkborrel