Waarom actie voor Fietsstad 2022

Fietsstad 2022: wat levert het op? 

Forens_2000x1333_bord-web

Nog even en dan barst de strijd om de titel van Fietsstad 2022 weer los tussen gemeenten. En met in 2019 maar liefst 45.000 ingevulde enquêtes, is de Fietsstadverkiezing het grootste fietsonderzoek van Nederland. Voor de Fietsersbond-afdelingen biedt het de mogelijkheid de enquête te promoten onder fietsers in de regio, om een inkijkje te krijgen in hoe zij het fietsen in de gemeente ervaren.

Uit het onderzoek ‘hoe staat het met de afdelingen’ van Daan is gebleken dat nog niet elke afdeling van plan iets te doen met de Fietsstadverkiezing (36 afdelingen (nog) niets, en 34 afdelingen wel) . Daar zijn goede redenen voor: niet elke afdeling heeft genoeg menskracht.

Toch horen we ook wel eens terug dat vrijwilligers het niet de moeite waard vinden, omdat hun gemeente ‘toch de titel niet gaat winnen’. Maar dat hoeft niet per se! Vooral als je gemeente weinig kans maakt op de titel, is het waardevol voor de afdeling om de enquête te promoten want dan kan het fietsklimaat nog wel wat verbetering gebruiken. En een goed fietsbeleid in gemeenten is wat we willen, toch? Het promoten van de Fietsstadenquête heeft een aantal belangrijke voordelen voor de afdeling.

Hoe meer ingevulde enquêtes, hoe meer data over fietsen in jouw gemeente

In de Fietsstadverkiezing zijn de fietsers juryleden. Dus hoe meer juryleden je in jouw gemeente aan het woord krijgt, hoe duidelijker het wordt waar het fijn of juist niet fijn fietsen is in de gemeente. Hier kan je als afdeling je voordeel mee doen, door je focus juist op die knelpunten te leggen en hiermee naar de gemeente te stappen. Om de meningen van (hopelijk) duizenden fietsers kunnen ze niet omheen. Denk ook aan de naderende gemeenteraadsverkiezingen. Daar kan je de data heel goed voor gebruiken om de fiets bij alle partijen op één te zetten.

Actief campagne voeren online of offline maakt je zichtbaar als Fietsersbond-afdeling

De Fietsstadverkiezing is een mooie gelegenheid om na het afgelopen coronajaar weer actief te worden op straat. Maar online bereik je sneller, meer mensen. Door via eigen kanalen de enquête te verspreiden laat je mensen zien wat jij belangrijk vindt en waar jij je voor inzet. En wie weet wat je daar al wel niet mee bereikt.

Bovendien laat je door actief op straat de enquête te promoten zien dat je er als Fietsersbond-afdeling bent voor de fietsers in de regio en echt naar ze wilt luisteren door iets te doen met hun meningen. Zo laat je aan fietsers zien dat ze ergens terecht kunnen met hun frustraties of ideeën.

Mooie mogelijkheid om nieuwe leden / vrijwilligers te werven

Door de Fietsstadenquête te gaan promoten, bijvoorbeeld op straat, kom je in contact met fietsers die regelmatig fietsen in de regio waar jij je om bekommert. Een mooie doelgroep om wat meer te vertellen over het werk van de Fietsersbond en hoe zij hieraan kunnen bijdragen. Een bijkomend voordeel is dat je op straat met verschillende doelgroepen in gesprek raakt, anders dan de doelgroep waaruit je ledenachterban normaal gezien bestaat.

Manier om gemeente te motiveren om actie te ondernemen 

Alle Nederlandse gemeenten doen automatisch mee aan de Fietsstadverkiezing. Wel moeten er minimaal 50 ingevulde enquêtes zijn binnengehaald, voordat een gemeente kan meedingen naar de titel. Dit kun je gedurende de campagneperiode (16 augustus t/m 31 oktober) samen bereiken met de gemeente. Maar ook daarna helpt dit om het gesprek aan te gaan en de vinger op de zere plek te leggen.

pdf ⋅ 1 MB

Infographic tips voor vrijwilligers

Download

Carmen2

Carmen Meijer

Projectleider Fietsstad en campagnemedewerker

De fiets brengt mij iedere dag weer waar ik moet zijn. Ze laat mij met een andere blik naar de wereld kijken. Ik fiets met veel plezier en wil mijn fietsgeluk bij de Fietsersbond overdragen door het bedenken van campagnes en de inzet van communicatie.

Categorieën