Actie voeren
Is je lobby vastgelopen? Dan is het tijd om in actie te komen.
Door actie te voeren kun je druk uitoefenen op je gesprekspartners. Het is een effectieve manier om aandacht te vragen voor je doel en meer steun te verzamelen.
Verschillende acties
Of het nu gaat om een handtekeningenactie, een demonstratie of ludieke campagne, elke vorm van actie kan bijdragen aan het vergroten van de steun voor betere fietsvoorzieningen en meer aandacht voor de fiets!
Wat is het doel van de actie?
Een succesvolle actie – een die haar doelen direct of op de lange termijn bereikt, en die verloopt zoals de organisatoren het hebben gepland – hangt af van een duidelijke doelstelling, het mobiliseren van mensen, het overbrengen van de boodschap aan de juiste personen, en het achterlaten van een gevoel van succes en steun voor het onderwerp bij je doelgroep, je achterban, het publiek en de media.
Om ervoor te zorgen dat je actie soepel verloopt en haar doel bereikt, moet je deze zorgvuldig organiseren. Er zijn vier belangrijke aspecten om aan te denken bij het organiseren van een actie:
- Strategie
- Praktische voorbereiding
- Communicatie
- Opvolging
Strategie
Een actie is, behalve als het reageert op actualiteit (groot nieuws), altijd deel van een campagnepijl. Lees hier hoe je een campagnepijl maakt.
Praktische voorbereiding
Voor een succesvolle protestactie is een goede voorbereiding cruciaal. Hier zijn enkele praktische stappen die je kunt nemen. Breng ook het landelijk bureau van de Fietsersbond op de hoogte!
Aanmelding bij de gemeente
- Informeer de gemeente: Meld je actie tijdig aan bij de gemeente. Dit zorgt ervoor dat je een goede verstandhouding behoudt met de gemeente. Het kan ook helpen om ondersteuning te krijgen, zoals het regelen van verkeersmaatregelen. De politie is in de basis verplicht je te ondersteunen bij het veilig faciliteren van je actie.
Kies de juiste tijd en plaats
- Kies een geschikte datum en tijd: Overweeg factoren zoals het weer, de beschikbaarheid van je doelgroep, en andere evenementen die op dezelfde dag plaatsvinden.
- Selecteer een strategische locatie: Kies een plek die zichtbaar en toegankelijk is voor je doelgroep. Overweeg de nabijheid van relevante locaties, zoals overheidsgebouwen, het fietspad waar het over gaat of van drukbezochte openbare plekken.
Logistiek en materialen
- Geluidssystemen: Zorg voor voldoende versterking, zoals microfoons, luidsprekers en een geluidsinstallatie, zodat je boodschap luid en duidelijk overkomt.
- Borden en spandoeken: Maak borden en spandoeken met duidelijke en krachtige boodschappen. Zorg dat ze groot genoeg zijn om van een afstand te lezen. Je kunt ook vantevoren een evenement organiseren waar mensen protestborden maken.
- Flyers en informatiemateriaal: Druk flyers en ander informatiemateriaal af om aan voorbijgangers uit te delen. Dit helpt om je boodschap verder te verspreiden.
Veiligheid en ondersteuning
- EHBO: Zorg voor een EHBO-kit en mensen die getraind zijn in eerste hulp.
- Vrijwilligers: Stel een team van vrijwilligers samen die kunnen helpen met taken zoals crowd control, informatieverstrekking en ondersteuning van deelnemers.
Dag van de actie
- Kom op tijd: Zorg dat je vroeg aanwezig bent om alles klaar te zetten en eventuele problemen op te lossen voordat de deelnemers arriveren.
- Instructies voor vrijwilligers: Geef duidelijke instructies aan je vrijwilligers zodat iedereen weet wat hun taak is.
- Blijf flexibel: Wees bereid om je plannen aan te passen als de situatie daarom vraagt. Houd contact met je team en wees klaar om snel te reageren op onverwachte gebeurtenissen.
Met deze stappen zorg je voor een goed georganiseerde en impactvolle protestactie. Goede voorbereiding vergroot de kans op een succesvolle en veilige actie die je doelen bereikt.
Ongevallen en aansprakelijkheid
De Fietsersbond heeft voor haar vrijwilligers een verzekering voor aansprakelijkheid en ongevallen afgesloten voor maximaal 20.000 vrijwilligersuren per jaar. Mocht je hierop een beroep willen doen, dien je claim dan in bij Team Vrijwilligers. Voor schade aan materiaal die is ontstaan tijdens een actie, is de bond niet verzekerd.
Communicatie
- Promoot je actie: Gebruik sociale media, e-mailnieuwsbrieven, en andere kanalen om je actie te promoten. Zorg voor een duidelijke en aansprekende boodschap.
- Informeer de deelnemers: Stuur duidelijke instructies naar de deelnemers over waar ze moeten zijn, wat ze moeten meenemen en wat de gedragsregels zijn.
- Media-aandacht: Nodig journalisten uit en stuur een persbericht om media-aandacht te genereren voor je actie.
Is je actie-idee tot in de puntjes uitgewerkt? Omdat acties alleen maar zin hebben als ze breed onder de aandacht komen, is het belangrijk om de media op te zoeken: vooraf (om de actie aan te kondigen, voor verslaglegging van de actie zelf en na afloop, voor een terugblik en om de resultaten bekend te maken.
Breng ook het landelijk bureau van de Fietsersbond op de hoogte, wellicht kunnen wij je actie extra onder de aandacht brengne.
Opvolging
Tijdens een succesvolle actie heb je ook veel nieuwe mensen betrokken bij je onderwerp. Deze zijn naar je actie gekomen, hebben de petitie getekend of heb je gesprekken mee gevoerd op straat. Zorg ervoor dat je deze mensen ook een terugkoppeling geeft van de impact van de actie. Denk hierbij aan:
- Media aandacht
- Politieke impact
- Vervolgstappen/ hoe ze kunnen bijdragen
Een actie is eenmalig en meestal niet genoeg om verandering te bewerkstelligen. Hiervoor zul je langer campagne moeten voeren.
Wat kun je verwachten van Team Vrijwilligers?
Het landelijk bureau kan helpen bij lokale acties. Als het onderwerp volgens het Team Vrijwilligers interessant is voor de landelijke pers, dan wordt deze, na overleg met de afdeling communicatie, via een persbericht op de hoogte gebracht.
Team Vrijwilligers kan je ook adviseren over actiemateriaal dat je kunt gebruiken.