Direct naar inhoud
VrijwilligersNet

Basiskenmerken wegontwerp en ASVV 2012

Gepubliceerd op:

De afgelopen maanden zijn twee CROW-publicaties verschenen die voor het werk in de afdelingen van belang kunnen zijn: CROW 315 Basiskenmerken Wegontwerp en de ASVV 2012Basiskenmerken Wegontwerp beoogt de Duurzaam Veilige weginrichting verder te uniformeren. Het kan gezien worden als de opvolger van CROW 116 Categorisering uit 1997. De ASVV is hét handboek voor infrastructuur binnen de bebouwde kom. Iedere verkeerskundige zal bij het ontwerpen binnen de kom als eerste naar de ASVV grijpen. Vandaar dat we jullie op hoofdlijnen over deze publicaties bijpraten.

Noot: Afdelingen hebben allemaal een eigen exemplaar van CROW 230 “Ontwerpwijzer Fietsverkeer”. Hierin wordt alle voor fietsers belangrijke infrastructuur ook behandeld. Mochten jullie toch behoefte hebben aan het raadplegen van bovengenoemde publicaties, dan kun je je kaderondersteuner benaderen. Desgewenst kan je de publicatie(s) natuurlijk ook zelf bestellen via de CROW-webshop op kosten van het afdelingsbudget: Basiskenmerken Wegontwerp en ASVV.

Basiskenmerken wegontwerp

Deze publicatie kent twee delen: een algemene inleiding over de principes van Duurzaam Veilig en een specifiek gedeelte dat de ideale en minimale inrichting van verschillende wegtypes beschrijft. Wat in de inleiding opvalt, is dat op het terrein van fiets en Duurzaam Veilig sinds CROW 116 het denken stil lijkt hebben gestaan. Duurzaam Veilig blijft denken vanuit de automobilist. Eerder bekritiseerden we al het gebrek aan denken hieromtrent. Als het niet zo’n serieus onderwerp geweest was, zou je in de lach schieten bij de ontdekking dat deze kritiek destijds in 1997 ook al verscheen op CROW 116.

Dit conservatisme vinden we terug in de eigenlijke basiskenmerken. Voor fietsers springen de volgende zaken in het oog:

ASVV en Ontwerpwijzer Fietsverkeer

De Ontwerpwijzer Fietsverkeer bevat aanbevelingen voor fietsbeleid en fietsvoorzieningen en de ASVV is een handboek voor alle soorten verkeer. Juist daarom kan het heel nuttig zijn als ‘zelfs de ASVV’ aanbeveelt sommige inrichtingsmaatregelen wel of niet toe te passen op fietsroutes. Bovendien zijn de ontwerpvarianten soms duidelijker uitgewerkt bij ‘de ASVV’ dan in de Ontwerpwijzer. De Ontwerpwijzer Fietsverkeer is sinds de uitgave in 2006 in bezit bij alle afdelingen en is in principe afgestemd met de ASVV 2004.

De fiets in de ASVV 2012

De volgende nieuwe punten en veranderingen in de ASVV 2012 vallen op:

Door Theo Zeegers, verkeersconsulent en Jan van der Horst, verkeerskundig medewerker