Wat komt er op je fietspad?

De fondsenwervende campagne van de Fietsersbond van 2021. De campagne heet ‘Wat komt er op je fietspad?’ en heeft als onderwerp ‘hinder’.

Automobilisten die plotseling hun deur opengooien, paaltjes die gevaarlijk in de weg staan, opengebroken wegen zodat je moet omfietsen, te smalle of overvolle fietspaden ….. Je ziet het allemaal gebeuren in de campagnevideo en het is heel herkenbaar.

Op deze pagina kan je lezen wat jij kan doen. Er is een handleiding die je kan downloaden en uiteraard ook de campagnevideo. Help mee om de campagne tot een succes te maken!

Waar gaat deze campagne over?

Op het landelijk bureau is, samen met bestuursleden en een vertegenwoordiging van de controle commissie, sinds oktober vorig jaar hard gewerkt aan 5 jarige een campagne om nieuwe leden en donateurs te werven voor de Fietsersbond.

Onze ambitie is: fietsvrijheid voor iedereen! De eerste campagnevideo is klaar. De campagne heet ‘Wat komt er op je fietspad’ en gaat over hinder.

De campagne laat goed zien waarom wij ons allemaal zo druk maken om de fiets. Fietsen is vrijheid, plezier, genieten. Steeds vaker voelen fietsers, misschien jij zelf ook wel, zich beperkt in hun fietsvrijheid. We voelen angst omdat fietsen soms onveilig is, het is druk op het fietspad, een groeiend aantal mensen kan niet eens een fiets kopen! (armoede), er dreigt gevaar en we ervaren teveel hinder. En dat terwijl fietsen het afgelopen jaar nóg populairder is geworden. We zijn nog steeds fietsland nummer één, maar als we niets doen verliezen we die plek.

Wij werken daar samen al jaren keihard aan. Maar we hebben meer vrijwilligers nodig die daarbij helpen, meer leden en donateurs die ons willen steunen en die laten zien dat er draagvlak is voor de strijd van de Fietsersbond. Met meer inkomsten krijgen we meer voor elkaar.

Wat is het doel?

Het doel is zoveel mogelijk nieuwe leden en/of donateurs te werven voor de Fietsersbond.

De doelgroep is bewust heel algemeen ingestoken: 50+.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat 50+ de grootste gevers zijn in fondsenwervende campagnes.

Looptijd

De hele campagne duurt 5 jaar. ‘Wat komt er op je fietspad?’ is de eerste campagnevideo waarmee we leden gaan werven. Het onderwerp is ‘hinder’.

De campagne ‘Wat komt er op je fietspad?’ eindigt op 19 augustus.

Hoe doe je mee?

De video roept mensen op lid te worden van de Fietsersbond of vraagt om ons financieel te steunen.

Een professioneel bureau heeft geholpen bij de strategie van de campagne, een ander bureau helpt bij de werving online, dus via internet. Zij hebben ook de campagne video gemaakt. Dit bureau doet ook de promotie van de video en plaatst die op Facebook en Instagram. Er zijn geen andere acties of evenementen in deze campagne.

Het landelijk bureau plaatst de video ook op de sociale media van de Fietsersbond: Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube en Instagram. En natuurlijk op de website.

Wat kan jij doen?

Je kan op twee manieren helpen:

  • De berichten die je op de sociale media van de Fietsersbond ziet, kan je delen op je eigen (persoonlijk, maar ook van je afdeling) sociale media.
    Dit is de makkelijkste manier.
  • Zelf een bericht plaatsen.
    Hiervoor heb je de video nodig en de tekst die je erbij plaatst.

Hoe je berichten deelt en/of zelf plaatst, de lees je in deze handleiding.
De video’s kan je hier downloaden: WeTransfer

Over de video

Wat komt erop je fietspad?

Zoals je ziet leggen we niets uit. We vertellen niet wat we doen en welke standpunten we hebben. Dat werkt niet in fondsenwerving. Wat wel werkt is mensen raken. Als dat lukt heb je de aandacht en gaan mensen geven. De video raakt precies wat veel fietsers op dit moment ervaren. Dat blijkt ook uit de commentaren onder berichten op Facebook. 

Investering

Het is spannend om zo’n fondsenwervende campagne te beginnen. Het vraagt een behoorlijke investering. De ervaring leert dat die zich vaak niet direct terug betaalt. Vandaar dat de campagne 5 jaar loopt. Dit is pas het begin, we gaan er veel van leren. Jullie hulp daarbij is van groot belang! Deel het filmpje daarom vooral met zoveel mogelijk mensen. Laat zien waar we voor staan. Meer leden is in potentie ook meer vrijwilligers. 

Contactpersonen

Heb je naar aanleiding van deze informatie vragen? Aarzel dan niet contact op te nemen met ons, wij helpen je graag verder: 

Patricia Rijkse, [email protected]  

Douwtje de Vries, [email protected]