Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Dit jaar organiseren we weer diverse acties rondom de Gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart. Dit jaar wordt de fondsenwervende campagne gekoppeld aan de Gemeenteraadsverkiezingen in de vorm van een briefactie. Hieronder lees je meer over de fondsenwervende actie ‘Onze fietsveiligheid is in gevaar’ en onze samenwerking met Tour de Force.

verkiezingen

Fondsenwervende Campagne - Briefactie Gemeenteraadsverkiezingen

Op 14, 15 en 16 maart kan vrijwel heel Nederland weer naar de stembus voor de nieuwe gemeenteraad. Rond de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022 hebben we de eerste fondsenwervende campagne van dit jaar gevormd.

Deze campagne maakt het mogelijk om zeer laagdrempelig een brief te sturen naar de nieuwe gemeenteraadsleden in jouw dorp of stad. Hiermee kunnen we door heel Nederland tegelijk een signaal afgeven aan alle nieuwe raden, die op 30 maart worden geïnstalleerd. Tegelijkertijd is het een prachtige kans om meer mensen te betrekken bij de Fietsersbond en leden te werven.

Waar gaat deze campagne over?

Op het landelijk bureau is, samen met bestuursleden en een vertegenwoordiging van de controle commissie, sinds oktober 2020 hard gewerkt aan 5 jarige een campagne om nieuwe leden en donateurs te werven voor de Fietsersbond.

Onze ambitie is: fietsvrijheid voor iedereen! Na de campagne van vorig jaar ‘Wat komt er op je fietspad’ zijn we nu begonnen met de eerste campagne van het tweede campagnejaar ‘Onze fietsveiligheid is in gevaar’. Onderdeel van deze campagne is de briefactie rondom de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022.

De Fietsersbond heeft een top 10 van maatregelen opgesteld die de verkeersveiligheid verbeterd. Uit deze 10 punten, hebben we voor deze campagne onderstaande 4 thema’s gekozen waarop wij samen met jou invloed willen uit oefenenen op de nieuwe gemeenteraad.

  • Snelheidsverschillen tussen fietsers en auto’s te verkleinen, 30 km is de norm
  • Veilige fietsroutes naar school te maken
  • Fietspaden beter in te richten om valpartijen te voorkomen
  • Er voor te zorgen dat iedereen veilig in het donker kan en durft te fietsen

Wat is het doel?

Het doel is zoveel mogelijk nieuwe leden en/of donateurs te werven voor de Fietsersbond én zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen voor de gemeenten.

Omdat we werken met verschillende onderwerpen, zijn er verschillende doelgroepen voor deze campagne. Er wordt voornamelijk gericht op de algemene doelgroep van 50+. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 50+ de grootste gevers zijn in fondsenwervende campagnes. Voor het onderwerp sociale veiligheid wordt er gericht op jongere vrouwen tussen de 20 en 50.

Wat is de looptijd?

De complete fondsenwervende campagne duurt 5 jaar. 2022 is het tweede jaar en de Gemeenteraadsverkiezingen is de eerste van de in totaal 4 campagnes dit jaar.

De briefactie voor de Gemeenteraadsverkiezingen loopt van 28 februari tot en met 30 maart 2022.

Hoe doe je mee?

Een advertentiecampagne via Facebook roept mensen op een brief te ondertekenen om invloed uit te oefenen op de nieuwe gemeenteraad. Nadat mensen de brief hebben getekend, worden zij later telefonisch of via e-mail benaderd om lid of donateur van de Fietsersbond te worden.

Een professioneel bureau heeft geholpen bij de strategie van de campagne, een ander bureau helpt bij de werving online, dus via internet. Zij hebben ook de advertenties voor Facebook gemaakt en doen de promotie.

Het landelijk bureau plaatst de briefactie ook op de sociale media van de Fietsersbond: Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. En natuurlijk op de website.

Wat kan jij doen?

Je kan op twee manieren helpen:

  • De berichten die je op de sociale media van de Fietsersbond ziet, kan je delen op je eigen (persoonlijk, maar ook van je afdeling) sociale media.
    Dit is de makkelijkste manier.
  • Zelf een bericht plaatsen.
    Hiervoor heb je de video nodig en de tekst die je erbij plaatst. Deze vind je hieronder:

Social media (Facebook/Twitter/LinkedIn/Instagram)

⚠️ ? Onze fietsveiligheid is in gevaar! Dat moet veranderen en daar kan jij bij helpen. Onderteken nu de brief en roep jouw gemeente op om fietsveiligheid op de agenda te zetten van jouw nieuwe gemeenteraad https://www.fietsersbond.nl/gemeenteraadsverkiezingen/

Hier kun je de campagnebeelden van de actie downloaden om bij te voegen bij je eigen communicatie: https://we.tl/t-fSgLfjlAJP

 

Header Fietsflits Special

Van 28 februari tot 30 maart kun je via www.fietsersbond.nl/gemeenteraadsverkiezingen met één simpele ondertekening een brief sturen naar jouw nieuwe gemeenteraad. Op 31 maart, als de raadsleden nog geen 24 uur beëdigd zijn, ontvangen ze dan alle brieven die vanuit hun gemeente zijn ondertekend. We focussen hierbij op het verkleinen van snelheidsverschillen, veilige schoolomgevingen en -routes, vergevingsgezinde routes en sociale veiligheid. Dit zijn de thema’s die het jaar rond bij alle ledenwervende campagnes terug zullen komen.

Help ons en deel deze actie op al jullie kanalen! Denk aan sociale media en nieuwsbrieven, maar ook familie en vrienden!

Deze campagne draait dus als een ledenwervingsactie en beleidsactie, om zowel ondertekeningen als nieuwe potentiële leden binnen te halen. Zo maken we impact op lokaal niveau én werven we nieuwe potentiële leden! Heb je nog vragen over de briefactie? Mail dan naar [email protected]

Zet de fiets op 1, actie met Tour de Force

Logo TdF actie

Zoals eerder aangekondigd proberen we er samen met de Tour de Force voor te zorgen dat er aandacht is voor de fiets en deze een goede plek krijgt in de nieuwe collegeakkoorden. Er is een speciale actiepagina voor aangemaakt op de website van de Tour de Force: https://www.fietsberaad.nl/Tour-de-Force/Zet-de-fiets-op-1. Daar vind je het nieuwsbericht rond de actie en een interview met de Drentse gedeputeerde Henk Brink van de leiding van de Tour de Force. Op 5 en 12 maart wordt er in acht plaatsen (Assen, Zwolle, Nijmegen, Almere, Den Haag, Rotterdam, Den Bosch en Goes) een fietstocht gehouden. Zie ook de actiepagina voor de precieze gegevens.

Daarnaast is er een inhoudelijke oproep gemaakt en ter ondersteuning daarvan een factsheet. De oproep wordt behalve door partijen uit de Tour de Force ook gesteund door Bouwend Nederland, Alles is gezondheid en Urgenda. De oproep zal via de griffies van de gemeenteraden worden gestuurd aan alle zittende raadsleden, met het verzoek om hem door te geleiden aan de nieuwe kandidaten.

Op de webpagina staat ook een link naar een toolkit. We vragen jullie om door middel van tweets op Twitter, berichtjes op LinkedIn en Facebook en foto’s op Instagram zoveel mogelijk aandacht te vragen voor de fiets. Bijvoorbeeld door jouw lokale kandidaat-raadsleden direct aan te spreken via social media en onze oproep te delen. Hierbij focussen we op de voordelen van de fiets en de toegevoegde waarde van fietsen voor Nederland. We gebruiken de hasthag #zetdefietsop1 en de slogan ‘Zet de fiets op 1’, en vragen lokale politici om de fiets ook op 1 te zetten (‘Zet jij de fiets ook op 1?’).

Help je mee de fiets op 1 te zetten? Klik hier voor de toolkit met handige tips voor social media.

Top 10 voor de gemeenteraadsverkiezingen

stemmen

Aan de slag met de gemeenteraadsverkiezingen

Voor onze afdelingen is het belangrijk om onze wensen op tijd kenbaar te maken aan de… Lees meer